Amazon va pressionar l'Ajuntament de Martorelles perquè agilitzés els tràmits per instal·lar un aparcament de camions al solar de la Derbi
La multinacional va exigir celeritat en els permisos i hauria amenaçat al Consistori en marxar de Martorelles abans d'anunciar que tancava la planta
Amazon va pressionar l'Ajuntament de Martorelles perquè agilitzés els tràmits perquè s'adjudiqués a la multinacional una llicència d'obres per construir un aparcament de camions al solar de l'antiga companyia de motocicletes Derbi. Segons avançava 'El Periódico' i ha confirmat a aquest diari l'alcalde, Marc Candela, el gegant de la logística va exigir celeritat en els permisos d'obres: "Durant tot el procés i especialment entre el 2020 i 2021 va haver-hi trucades perquè acceleréssim el procés o ells marxarien", explica Candela, qui apunta que la companyia també els hauria pressionat perquè prioritzessin els seus tràmits.
Els fets es remunten a l'any 2017, quan la companyia es va instal·lar a Martorelles. En aquell moment, Amazon va exposar al consistori la necessitat de comptar un aparcament per a la seva flota de camions i des de l'Ajuntament es van comprometre a estudiar les propostes que els arribessin de la companyia.
La primera proposta que els va plantejar la multinacional va ser el 2018. En concret es tractava d'uns terrenys que hi ha just al davant, entre la planta d'Amazon i el riu Besòs, però no va prosperar. Per una banda, perquè els terrenys que eren d'Adif se'ls va quedar Taurus (qui antigament ja havia estat propietària del sòl) i, per altra banda, per l'estudi d'inundabilitat rebut el 2021 que indicava que la construcció de l'aparcament no es podia fer perquè era un espai inundable.
Segons l'alcalde, és després d'aquesta negativa que la companyia es va posar "molt nerviosa i ens diuen que si no hi ha aparcament es posa en perill la viabilitat de la planta de Martorelles".
A inicis del 2021, però, plantegen una nova ubicació per a l'aparcament al solar on hi ha les naus de l'antiga Derbi, però l'ajuntament els planteja dubtes sobre que sigui possible l'accés dels camions per la B-500. "Els vam demanar que ens presentessin la documentació per separat. Per una banda, de l'enderroc i, per altra banda, de la llicència d'obres", explica Candela, amb la finalitat que com a mínim l'enderroc seguís endavant. Però tal com es temia el consistori, la Generalitat (propietària de la carretera), emetia un informe desfavorable sobre l'accés dels per la carretera de Barcelona (B-500).
L'última opció que va estudiar Amazon va ser la d'accedir per darrere de la B-500, pel carrer Verneda, però, tampoc va prosperar: "La proposta que ells presentaven era incompatible amb el pla urbanístic, i carreteres no els permetia l'accés per la BV-500. Vam intercedir nosaltres perquè hi hagués una solució amb la família Rabasa per fer l'accés pel carrer Verneda, perquè no es posaven d'acord les parts. Ells van presentar la llicència d'obres amb accés pel carrer Verneda el setembre del 2021 i dos mesos més tard, quan nosaltres estàvem fent consultes a carreteres per tot el procediment legal a fer, ells van dir que no els interessava el projecte, tot i que després els hi vam concedir la llicència", especifica l'alcalde de Martorelles, qui admet que "veient que no construïen, enteníem que la possibilitat amb la qual ens amenaçaven podia ser factible".
Tot i les pressions, l'alcalde aclareix que "nosaltres el que sempre els contestàvem era que havíem de fer tot el procediment legal i que no podíem passar el document per davant dels altres perquè sí".