Sant Fost asfalta el camí que creua la Bòbila amb 150 quilos de plàstics provinents de la recollida selectiva

L'actuació, pionera a l'Estat pel que fa a l'ús d'aquest material, és obra de l'empresa santfostenca Amsa

Societat, Economia

Sant Fost asfalta el camí que creua la Bòbila amb 150 quilos de plàstics provinents de la recollida selectiva
Sant Fost asfalta el camí que creua la Bòbila amb 150 quilos de plàstics provinents de la recollida selectiva

Sant Fost ha iniciat aquest dilluns els treballs per asfaltar el camí que creua la Bòbila amb 150 quilos de plàstics provinents de la recollida selectiva i que tenien com a destí final l'abocador. L'actuació, pionera a l'Estat pel que fa a l'ús d'aquest material, és obra de l'empresa santfostenca Amsa, especialista en la producció asfàltica des de fa més d'un segle.

"Amb aquesta actuació de Sant Fost que contempla unes 50 tones d'aglomerat, hem utilitzat 150 quilos de plàstic, que fins ara anaven a l'abocador i ara poden anar a l'aglomerat, i també hem reduït les emissions de CO₂ en 230 kg", explicava el conseller delegat d'Amsa, Andreu Agustí, aquest dilluns al matí durant l'inici de l'obra a Sant Fost.

Segons Andreu Agustí, l'actuació de Sant Fost és de les primeres que es fan a Europa Continental amb aquest material: "Vam començar a buscar una solució just abans de la pandèmia, durant la Covid la vam estar elaborant i l'any passat a l'estiu vam fer la primera prova a les nostres instal·lacions, vam fer assajos, vam veure que tot anava bé i després vam fer dues proves pilot més potents, una amb la Diputació de Barcelona amb la qual vam fer tota una carretera amb plàstic, la de la Vallensana, i després una altra amb l'Ajuntament de Banyoles", especifica el conseller delegat d'Amsa.

Amb l'objectiu d'incorporar aquests residus un cop processats, com additiu a les mescles asfàltiques i fer asfalts més sostenibles, Amsa s'ha associat amb la companyia britànica MacRebur, pionera en el desenvolupament de tècniques de reutilització de plàstics de rebuig.

Però, per elaborar aquest additiu per a l'asfalt, els calen uns plàstics concrets: "La gran majoria de plàstics venen del petroli, però no tots són aptes ni tenen les propietats adients similars al betum i de la gran pila de plàstics que hi ha només hi ha una empresa que separa aquests dos plàstics que volem i ens els empaqueta 100% purs, amb la qual cosa ens garanteix una qualitat òptima de l'aglomerat", remarca Andreu Augustí.

Segons la companyia, amb aquest material s'obtenen millors resultats pel que fa a la rigidesa, la resistència a la deformació i a la fractura i es perllonga la vida útil del paviment executat. A banda de reduir les emissions de CO₂ a l'atmosfera respecte a una fabricació convencional.

Mostra del plàstic additiu usat per fer l'asfalt

Un camí més segur i sostenible

Al municipi, a banda d'asfaltar amb aquest material el camí de la Bòbila que connecta les avingudes Prat de la Riba i Mauri, el projecte de l'equip de govern també inclou la col·locació de 21 punts d'il·luminació i baranes de protecció de fusta per convertir aquest camí de 330 m² en un entorn agradable i segur per als vianants. Els treballs es preveu que estiguin enllestits en un parell de setmanes.

Per l'alcaldessa de Sant Fost, Montserrat Sanmartí, aquesta actuació a banda de permetre millorar aquest camí, "molt usat pel veïnat que accedeix a les activitats del complex esportiu" i fer-lo més segur per als vianants és: "Importantíssima. Entre tots hem de cuidar el medi ambient i l'Ajuntament de Sant Fost ha posat un primer granet".

En aquest sentit, Sanmartí ha anunciat que des de l'equip de govern ja treballen per començar un projecte per asfaltar diversos carrers del municipi amb aquest material.

Edicions locals