La Generalitat estudiarà limitar la velocitat a trams de la C-17, C-33 i AP-7 al Vallès Oriental

La mesura serviria per reduir la contaminació atmosfèrica a Barcelona i el seu entorn

Societat

La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona i representants locals han renovat l’acord per reduir les emissions, en el marc de la segona Cimera de la qualitat de l’aire celebrada aquest dilluns. En la trobada s'ha fet pública una declaració institucional amb un conjunt de noves mesures a emprendre per continuar reduint la contaminació atmosfèrica a la connurbació de Barcelona, que afectaran les poblacions del Baix Vallès i Granollers.

Entre aquestes noves mesures es contempla realitzar canvis en la gestió de la velocitat a determinades vies interurbanes, com limitar la velocitat màxima de circulació a 50 km/h a la carretera C-17 al pas per Barcelona, i  estudiar si cal implantar el límit en d’altres carreteres. També s’analitzarà la viabilitat de limitar la velocitat en diferents trams de vies interurbanes de l’Àmbit 40 –una àrea geogràfica que inclou Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, i Sant Fost de Campsentelles, com  l’AP-7, l’A-2 i la B-23, al Baix Llobregat, i l’AP-7, la C-17, la C-58 i la C-33, al Vallès Oriental.

Un altre dels punts acordats ha estat el de presentar un projecte de Llei de qualitat de l’aire en el termini d’un any, que establirà els criteris comuns de la definició de les Zones de Baixes Emissions (ZBE). En aquestes zones es vol habilitar i implementar el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats per fer efectiu el control automatitzat de les restriccions de circulació en l’horitzó 2020. Les restriccions han de comportar també el reforç del transport públic, l’ampliació d’aparcaments d’enllaç i la instal·lació de senyalització d’aproximació a les ZBE i derivació cap als aparcaments.

Pel que fa a les vies d’altes prestacions i al seu finançament, s’estudiarà la implantació d’un possible peatge de congestió i la bonificació a vehicles de baixes emissions per part de les autoritats locals, que sigui compatible amb el model global plantejat per a tot Catalunya.

En referència a l’ambientalització de flotes, es reforçaran les  subvencions per a la renovació del parc de vehicles, especialment pel que fa als de distribució urbana de mercaderies.

Balanç de les mesures

Durant la cimera s’ha fet un balanç de la feina feta en els dos darrers anys i de com les mesures empreses han contribuït a millorar la qualitat de l’aire. La mostra n’és el grau de compliment de les accions consensuades ara fa dos anys, que, segons la Generalitat, arriben, en conjunt al 70%. Una mostra és, per exemple, la reducció dels nivells de diòxid de nitrogen (NO2), un dels contaminants atmosfèrics més problemàtics en aquesta àrea, i que el 2018 i per primer cop en els darrers deu anys al Baix Vallès ha baixat dels límits permesos.
 

Edicions locals